Quebec City is, first and foremost, an open-air museum where art flourishes on the walls of homes, in the narrow streets of the old city, and in the historic squares and leafy parks. To truly experience its history and art, you must explore Quebec City, strolling up and down the city in every season. Artists are hard at work in the Méduse co-operative, just steps away from Université Laval’s École d’art and its gallery. Annual international events like EXMURO and the biennial Manif d’art showcase the work of local creators. Commercial art and arts-and-crafts galleries abound, and the vitality of these spaces is celebrated each September during the Nuit des Galeries. The primary showcases of Quebec City art include the Musée national des beaux-arts du Québec, the Musée de la civilisation, the Pôle culturel du monastère des Ursulines, the Monastère des Augustines, the Bibliothèque Gabrielle-Roy, the Maison Hamel-Bruneau, the Maison des Jésuites de Sillery, the Archives de la Ville de Québec, and in Wendake, just a few kilometres northwest of the city, the Huron-Wendat Museum. The development of art in Quebec City has inspired extensive research and many publications. The following selection offers only a glimpse of this rich body of work.

Books
Allaire, Bernard. Pelleteries, manchons et chapeaux de castor : Les fourrures nord-américaines à Paris, 1500–1632. Quebec City and Paris: Septentrion; Presses de l’Université de Paris-Sorbonne, 1999.
Allodi, Mary. Canadian Watercolours and Drawings in the Royal Ontario Museum. 2 vols. Toronto: Royal Ontario Museum, 1974.
Archéo-Québec. D’escales en découvertes, l’archéologie raconte le Québec. Quebec City: Archéo-Québec; Culture et Communications du Québec, 2014.
Blais, Christian, Gilles Gallichan, Frédéric Lemieux, and Jocelyn Saint-Pierre. Québec : Quatre siècles d’une capitale. Quebec City: Les publications du Québec, 2008.
Burant, Jim, ed. Drawing on the Land: The New World Travel Diaries and Watercolours of Millicent Mary Chaplin, 1838–1842. Ottawa: Penumbra Press, 2004.
Cameron, Christina, and Jean Trudel. The Drawings of James Cockburn: A Visit through Quebec’s Past. Agincourt, ON: Gage, 1976.
Champlain, Samuel. Des sauvages, ou Voyage de Samuel Champlain, de Brouage, fait en la France nouvelle l’an mil six cens trois. Paris: Chez Claude de Monstr’œil, tenant sa boutique en la Cour du palais, au nom de Jésus, avec Privilège du Roy, 1603. Reproduced on the Canadiana website, https://www.canadiana.ca/view/oocihm.90062/1.
Courville, Serge, and Robert Garon, eds. Québec, ville et capitale : Atlas historique du Québec. Sainte-Foy: Archives nationales du Québec; Presses de l’Université Laval, 2001.
Fischer, David Hackett. Le rêve de Champlain. Montreal: Les Éditions du Boréal, 2012.
Gagnon, François-Marc, and Nicole Cloutier. Premiers peintres de la Nouvelle-France. 2 vols. Quebec City: Ministère des Affaires culturelles du Québec, 1976.
Galarneau, Claude, ed. À la découverte du patrimoine avec Gérard Morisset. Quebec City: Ministère des Affaires culturelles du Québec, 1981.
Gérin, Léon. Aux sources de notre histoire : Les conditions économiques et sociales de la colonisation en Nouvelle-France. Montreal: Fides, 1946.
Grandbois, Michèle. Jean Paul Lemieux au Musée national des beaux-arts du Québec. Quebec City: Musée national des beaux-arts du Québec, 2007.
Karel, David. Dictionnaire des artistes de langue française en Amérique du Nord : Peintres, sculpteurs, dessinateurs, photographes et orfèvres. Quebec City: Musée du Québec; Presses de l’Université Laval, 1992.
———. Peinture et société au Québec : 1603–1948. Quebec City: Presses de l’Université Laval, 2005.
Lainey, Jonathan C. La “monnaie des sauvages” : Les colliers de wampum d’hier à aujourd’hui. Quebec City: Septentrion, 2004.
Landry, Madeleine. Beaupré 1896–1904 : Lieu d’inspiration d’une peinture identitaire. Quebec City: Septentrion, 2014.
Landry, Madeleine, and Robert Derome. L’art sacré en Amérique française : Le trésor de la Côte-de-Beaupré. Quebec City and Paris: Septentrion; Nouveau Monde éditions, 2005.
Laroche, Ginette, and John R. Porter. Le renouveau de l’art religieux au Québec, 1930–1965. Quebec City: Musée du Québec, 1999.
Leahy, George W. L’ornementation dans la maison québécoise aux XVIIe et XVIIIe siècles. Quebec City: Septentrion, 1994.
Lesage, Louis, Jean-François Richard, Alexandra Bédard-Daigle, and Neha Gupta. Études multidisciplinaires sur les liens entre Hurons-Wendat et Iroquoiens du Saint-Laurent. Quebec City: Presses de l’Université Laval. 2018.
Lessard, Michel, Pierre Lavoie, and Patrick Altman. Québec éternelle : Promenade photographique dans l’âme d’un pays. Montreal: Les Éditions de L’Homme, 2013.

Litalien, Raymonde, and Denis Vaugeois, eds. Champlain : La naissance de l’Amérique française. Quebec City and Paris: Septentrion; Nouveau Monde éditions, 2004.
Litalien, Raymonde, Jean-François Palomino, and Denis Vaugeois. La mesure d’un continent : Atlas historique de l’Amérique du Nord 1492–1814. Quebec City and Paris: Septentrion; Presses de l’Université-Paris-Sorbonne, 2007.
Marrache-Gouraud, Myriam, and Bertrand Leclair. Samuel de Champlain : Voyages au Canada. Paris: Éditions Gallimard, 2020.
Mendel, David, and Luc-Antoine Couturier. Québec : Ville du patrimoine mondial. Quebec City: Éditions Sylvain Harvey; Commission de la capitale nationale, Gouvernement du Québec, 2009.
———. Québec : Berceau de l’Amérique française. Quebec City: Éditions Sylvain Harvey; Commission de la capitale nationale, Gouvernement du Québec, 2012.
Morisset, Gérard. Coup d’œil sur les arts en Nouvelle-France. Quebec City: n.p., 1941.
———. La vie et l’œuvre du frère Luc. Quebec City: Medium, 1944.
Noppen, Luc, Claude Paulette, and Michel Tremblay. Québec : Trois siècles d’architecture. Montreal: Éditions Libre Expression, 1979.
Ostiguy, Jean-René. Charles Huot. Ottawa: National Gallery of Canada, 1979.
Porter, John R., and Jean Bélisle. La sculpture ancienne au Québec : Trois siècles d’art religieux et profane. Montreal: Éditions de l’Homme, 1986.
Sagard, Gabriel. Le grand voyage du pays des Hurons, suivi du Dictionnaire de la langue huronne. Critical edition by Jack Warwick. Montreal: Les Presses de l’Université de Montréal, 1998.
Sioui Durand, Guy. L’art comme alternative : Réseaux et pratiques d’art parallèle au Québec 1976–1986. Quebec City: Les Éditions Interventions (Inter Éditeur), 1997.
Tocqueville, Alexis de. Tocqueville au Bas-Canada : Écrits datant de 1831 à 1859 datant de son voyage en Amérique et après son retour en Europe. Presentation by Jacques Vallée. Montreal: Les Éditions du Jour, 1973.
Trudel, Jean. Un chef d’œuvre de l’art ancien du Québec : La chapelle des Ursulines. Quebec City: Presses de l’Université Laval, 1972.
Trudel, Marcel. Mythes et réalités dans l’histoire du Québec. Montreal: Bibliothèque québécoise, 2006.


Vallières, Marc, Yvon Desloges, Fernand Harvey, Andrée Héroux, Réginald Auger, and Sophie-Laurence Lamontagne, with the collaboration of André Charbonneau. Histoire de Québec et de sa région, 3 vols. Quebec City: Presses de l’Université Laval, 2008.
Vaugeois, Denis, ed. Les Hurons de Lorette. Quebec City: Septentrion, 1996.
Vigneault, Louise. Zacharie Vincent: Life & Work. Toronto: Art Canada Institute, 2014.
———. Zacharie Vincent : Une autohistoire artistique. Wendake: Éditions Hannenorak, 2016.
White, Patrick. Henry Daniel Thielcke : La vie d’un peintre royal méconnu. Quebec City: Les Presses de l’Université Laval, 2022.
Articles
“À Québec : Art et urbanisme,” Vie des arts 21, no. 85 (Winter 1976–77): 10–115. https://www.erudit.org/en/journals/va/1976-v21-n85-va1186421/.
Berry, Lynn. “Le Ciel et la Terre nous ont parlé : Comment les missionnaires du Canada français de l’époque coloniale interprétèrent le tremblement de terre de 1663.” Revue d’histoire de l’Amérique française 60, nos.1–2 (Summer-Autumn 2006): 11–35. https://id.erudit.org/iderudit/014593ar.
Berthiaume, Pierre. “Le tremblement de terre de 1663 : Les convulsions du verbe ou la mystification du logos chez Charlevoix.” Revue d’histoire de l’Amérique française 36, no. 3 (December 1982): 375–87. https://doi.org/10.7202/304068ar.
Blanchard, Raoul. “Québec : Esquisse de géographie urbaine.” Revue de géographie urbaine 22, no. 2 (1934): 261–413. https://www.persee.fr/doc/rga_0035-1121_1934_num_22_2_5093.
Bruchési, Jean. “Le journal de François Baillairgé.” Les Cahiers des Dix 19 (1954): 111–127. https://id.erudit.org/iderudit/1080039ar.
Cartier, Gwenaël. “Québec, 1608–2008 : 400 ans de statistiques démographiques tirées des recensements.” Cahier québécois de démographie 37, no. 1 (Spring 2008): 131–61. https://id.erudit.org/iderudit/029642ar.
Delâge, Denys. “Les Innus, un peuple à travers l’histoire / Innus, a People through History.” Les Cahiers des Dix 73 (2019): 1–45. https://id.erudit.org/iderudit/1067993ar.
Derome, Robert. “Charles Huot et la peinture d’histoire au Palais législatif de Québec (1883–1930).” Bulletin de la Galerie nationale du Canada 27 (1976). https://rd.uqam.ca/CV/Derome1977.ocr.pdf.
Gagnon, François-Marc. “Joseph Légaré et les Indiens.” Journal of Canadian Art History / Annales d’histoire de l’art Canadien 5, no. 1 (1980): 39–46. https://www.jstor.org/stable/42615795.
Harvey, Fernand. “La commémoration à Québec, 1828–2012.” Les Cahiers des Dix, no. 66 (2012): 269–322. https://www.erudit.org/en/journals/cdd/2012-n66-cdd0527/1015076ar/.
Jean, Michèle, ed. “Québec 400 ans : Une histoire au féminin.” Cap-aux-Diamants. La revue d’histoire du Québec, no. 95 (October 2008): 9–58. https://www.erudit.org/fr/revues/cd/2008-n95-cd1044218/.
Jemison, Peter, Jamie Jacobs, and Michael Galban. “Le wampum : Une tradition vivante.” Gradhiva, Revue d’anthropologie et d’histoire des arts, no. 33 (2022): 118–31. https://doi.org/10.4000/gradhiva.6114.
Lacroix, Laurier. “Run Krieghoff cours.” Journal of Canadian Art History / Annales d’histoire de l’art Canadien 24 (2003): 60–71. http://www.jstor.org/stable/42616670.
———. “L’histoire de l’art au Canada : Développement d’une pratique.” Perspective : Actualité en histoire de l’art, no. 3 (2008): 476–500. https://doi.org/10.4000/perspective.3287.
Lainey, Jonathan C. “Le prétendu wampum offert à Champlain et l’interprétation des objets muséifiés,” Revue d’histoire de l’Amérique française 61, nos. 3–4 (Winter-Spring 2008): 397–424. https://id.erudit.org/iderudit/019125ar.
———. “Les wampums au Québec du XIXe siècle à aujourd’hui. Appropriation, disparition, identification.” Gradhiva, Revue d’anthropologie et d’histoire des arts, no. 33 (2022): 99–117. https://doi.org/10.4000/gradhiva.6059.
Moogk, Peter N. “Réexamen de l’École des arts et métiers de Saint-Joachim.” Revue d’histoire de l’Amérique française 29, no. 1 (June 1975): 3–29. https://www.erudit.org/fr/revues/haf/1975-v29-n1-haf2088/303415ar/.
Núñez-Regueiro, Paz, and Nikolaus Stolle. “Wampum. Perles de diplomatie en Nouvelle-France.” Gradhiva, Revue d’anthropologie et d’histoire des arts, no. 33 (2022): 6–21. https://doi.org/10.4000/gradhiva.5877.
Plourde, Michel. “Stadaconé : Lieu de ‘demourance’ de Donnacona.” Cap-aux-Diamants. La revue d’histoire du Québec, no. 93 (June 2008): 11–14. https://www.erudit.org/fr/revues/cd/2008-n93-cd1045841/6886ac/.
“Québec fleuron du patrimoine mondial.” Cap-aux-Diamants. La revue d’histoire du Québec, no. 1 (1987): 2–88. https://www.erudit.org/fr/revues/cd/1987-n1-cd1172910/.
Richard, Jean-François, Louis Lesage, and Michel Plourde. “La Nation huronne-wendat et l’archéologie au Québec.” Recherches amérindienne au Québec 48, no. 3 (2018): 91–104. https://www.erudit.org/fr/revues/raq/2018-v48-n3-raq04765/1062136ar/.
Trudel, Marcel. “Enfin les fleurs de lis, 1524.” Revue d’histoire de l’Amérique française 15, no. 4 (March 1962): 477–508. https://id.erudit.org/iderudit/302152ar.
Turgeon, Laurier. “Perles et colliers en coquillage en France et en Amérique du Nord au XVIe siècle et au début du XVIIe siècle.” Gradhiva, Revue d’anthropologie et d’histoire des arts, no. 33 (2022): 40–59. https://doi.org/10.4000/gradhiva.5939.
Vézina, Raymond. “Attitude esthétique de Cornelius Krieghoff au sein de la tradition picturale canadienne-française.” RACAR: Revue d’art canadienne / Canadian Art Review 1, no. 1 (1974): 47–59. https://www.erudit.org/fr/revues/racar/1974-v1-n1-racar06053/1077463ar/.
Villeneuve, René. “Un moment de perfection : La Théière Regency de Laurent Amiot.” Revue du Musée des beaux-arts du Canada 7 (May 2016): 81–88. https://ngcr.utppublishing.com/doi/pdf/10.3138/ngcr.7.Villeneuve.
Exhibition Catalogues
Béland, Mario, ed. La peinture au Québec, 1820–1850 : Nouveaux regards, nouvelles perspectives. Quebec City: Musée du Québec; Les publications du Québec, 1991.
———. Québec et ses photographes, 1850–1908 : La collection Yves Beauregard. Quebec City: Musée national des beaux-arts du Québec, 2008.

Castonguay, Denis, and Yves Lacasse, eds. Québec : Une ville et ses artistes. Quebec City: Musée national des beaux-arts du Québec, 2008.
De Blois, Nathalie, and Denis Castonguay, eds. C’est arrivé près de chez vous : L’art actuel à Québec. Quebec City: Musée national des beaux-arts du Québec, 2008.
Dumas, Michel, and Rodrigue Lavoie. Le grand héritage : L’église catholique et la société du Québec. Quebec City: Musée du Québec, 1984.
Feest, Christian F. Premières Nations, collections royales : Les Indiens des forêts et des prairies d’Amérique du Nord. Paris: Musée du quai Branly-Jacques Chirac, 2007.
Giguère, Vincent, and Joanne Chagnon. “Révélations : L’art pour comprendre le monde.” In Objets et savoirs, Variations, no. 2 (January 2017). Ottawa: Musée de la civilisation, 2017.
Hill, Charles C., ed. Artists, Architects and Artisans: Canadian Art 1890–1918. Ottawa: National Gallery of Canada, 2013.
Karel, David, ed. Horatio Walker. Quebec City and Montreal: Musée du Québec; Fides, 1986.
Kazerouni, Guillaume, and Daniel Drouin, eds. Le fabuleux destin des tableaux des abbés Desjardins : Peintures des XVIIe et XVIIIe siècles des musées et églises du Québec. Quebec City, Ghent, and Rennes: Musée national des beaux-arts du Québec; Snoeck Publishers; Musée des beaux-arts de Rennes, 2017.
Lacroix, Laurier, ed. Les arts en Nouvelle-France. Quebec City: Musée national des beaux-arts; Les publications du Québec, 2012.
Lanctôt, Mark, ed. Edmund Alleyn : Dans mon atelier, je suis plusieurs, Montreal: Musée d’art contemporain de Montréal, 2016.
Markonish, Denise, ed. Oh, Canada: Contemporary Art from North North America. Cambridge, MA: MIT Press, 2012.
Martin, Denis. L’estampe au Québec, 1900–1950. Quebec City: Musée du Québec, 1988.
Martin, Denis, and Michèle Grandbois. La collection des dessins et estampes : 80 œuvres choisies. Quebec City: Musée du Québec, 1991.
Porter, John R. Joseph Légaré : Peintre engage. Ottawa: National Gallery of Canada for the Corporation of the National Museums of Canada, 1978.


Porter, John R., and Didier Prioul, eds. Québec plein la vue. Quebec City: Musée du Québec, 1994.
Quimper, Hélène, and Daniel Drouin, eds. La Prise de Québec, 1759–1760. Quebec City: Commission des champs de bataille nationaux; Musée national des beaux-arts du Québec, 2009.
Reid, Dennis, ed. Krieghoff: Images of Canada. Vancouver and Toronto: Douglas & McIntyre; Art Gallery of Ontario, 1999.
Robitaille, Marie-Paule, ed. Voyage au cœur des collections des Premiers Peuples. Quebec City: Septentrion; Musée de la civilisation, 2014.
Thibault, Claude, Claude Galarneau, and Luc Noppen. L’art du Québec au lendemain de la Conquête (1760–1790) : Une exposition. Quebec City: Musée du Québec; Ministère des Affaires culturelles, 1977.
Trépanier, Esther, ed. Femmes artistes du XXe siècle au Québec : Œuvres du Musée national des beaux-arts du Québec. Quebec City: Musée national des beaux-arts du Québec; Les publications du Québec, 2010.
Turgeon, Christine. Le fil de l’art : Les broderies des Ursulines de Québec. Quebec City: Musée du Québec, 2002.
Villeneuve, René, ed. Lord Dalhousie: Patron and Collector. Ottawa: National Gallery of Canada, 2008.
———. Laurent Amiot: Canadian Master Silversmith. Ottawa and Vancouver: National Gallery of Canada; Figure 1 Publishing, 2018.
Theses
Adam, Amélie. “Un générique unique : Analyse identitaire, historique et toponymique de la notion de ‘fleuve’ au Québec.” Master’s thesis, Université Laval, 2018.
De Lacroix, Pricile. “Exposer, diffuser, faire entendre sa voix : Présence de l’art contemporain autochtone au Québec entre 1967 et 2013.” Master’s thesis, Université du Québec à Montréal, 2017.
Gendreau-Turmel, Aude. “L’anachronisme architectural de la ville de Québec.” Master’s thesis, Université Laval, 2012.
Vallée, Anne-Élizabeth. “L’art de la miniature au Bas-Canada entre 1825 et 1850 : Gerome Fassio et ses contemporains.” Master’s thesis, Université du Québec à Montréal, 2004.
Websites
Exmuro
https://exmuro.com/
Manif d’art
https://www.manifdart.org/
Méduse
https://www.meduse.org/fr/
Mois Multi
https://moismulti.org/
La nuit des galeries
https://www.nuitdesgaleries.com/